Nkosi Sikelel iAfrica

Jag kom precis hem från en prisutdelnings cermoni på 'Creston college', skolan där Ryans två yngre syskon går, och där även Ryan gick. Det var så annorlunda mot något liknande hemma, så högtidligt. Bara det att all bär skoluniform gör allting mycket festligare. Jag gillar skoluniform! Skol aulan var klädd, växer var framme och uppe på scen stod alla pokaler och väntade... När vi skulle ställa oss upp för lärarna som tågade in och efter det när vi skulle sjunga deras skol sång fnissade jag till. Kändes nästan lite löjligt stort...
För mig känns det så gamaldags, men så högtidligt. Även om jag inte kunde hålla mig för skratt så gillar jag det. Måste kännas så speciellt, att göra bra ifrån sig och få märken eller färger på sin skol unifrom. Det är också väldigt mycket respekt, de kallar inte sina lärare vid första namn såsom vi gör hemma i Sverige, utan det är 'Mam och Sir. ' Helt nytt för mig!

Kvällen till ära sjöng vi även Sydafrikas nationalsång Nkosi Sikelele iAfrica.
Det var en speciell högtidlig kväll, lite långdragen, men fin och annorlunda.

M.  


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0