Svenska, ett internationellt språk?

Sverige är i för sig ett litet land, men tror ni inte svenskan sprider sig med alla beresta svenskar?
På planet hem igår satt jag brevid en kille från bulgarien som kunde lite svenska 'jag kan prata mycket lite svenska', han hade inte ens varit i Sverige, impressive!
På nästa plan sitter jag brevid en man från turkiet och en från Iran, mannen från turkiet försöker prata turkiska med mannen från Iran, han förstår inte och det försöker prata Engelska.. Tids nog kommer de fram till att de båda är svenska medborgare och att de faktiskt kan prata svenska.
Mannen från Iran säger då: "Tror ni inte att svenska blir ett mer internationellt spårk? Alla vill prata Svenska! Svensk, Turk och Iranier. Alla pratar vi svenska."

En annan tanke;
Hur orkar folk vara så snygga när de reser?
Visst, det kanske inte flög lika långt och länge som jag gjorde.. Men ändå!
Högklackat, tajta jeans och en uringad topp. Och hur lyckas de få sminket att se lika snyggt ut efter en 10h flygning? Jag själv klär mig bekvämt i en go t-shirt och alladin byxor, inget smink och håret uppslängt i en fläta. För vi ska ju sova tänker jag. Från flygplats till flygplats, energin försvinner och sista stoppet ligger jag på golvet och sover med min handväska i mina armar. Hur hade det sett ut om jag låt där i tajta jeans, uringad topp och perfekt sminkning. Förstår ni min tankegång?

M.


Kommentarer
Elin

Haha, vad lustigt! Det sköna är ju att kan man svenska så kan man ju även förstå norska och lite danska.



Ja det är ett mysterium hur folk kan vara piffiga när de flyger. Speciellt som man inte får ta med sig smink i handbagaget väl?

2011-07-17 @ 22:33:15
URL: http://www.paengelska.com/lara_engelska.htm


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0