31 Juli

Forsta natten gick bra, lite kallt dock. Andra dagen har pa POR. En ny volontar fran Tyskland kom imorse sa tillsammans har vi fatt det berattat for oss lite om POR. Vi fick ga runt och titta pa skola, toddler school (skola for de yngre barnen), the nursery (dar de yngsta barnen bor.) Som sagt innan ar det svart med alla namn, jag ar ju inte van vid langa afrikanska namn!

Just nu ar det 55 barn har pa POR. Mest sma barn men de aldsta ar tonaringar. Praxis ar att barnen ska bo har i 6 manader men det fungerar inte i praktiken. vanligtvis bor de har runt ett ar eller tva. Malet ar att fa tillbaka dem till sina familjer eller nya fosterfamiljer. POR soker hela tiden fosterfamiljer till barnen och familjer som kan tanka sig vara en fosterfamilj far fylla i en ansokan. Efter det sa far foraldrarna utbildning, utbildning i att t.ex odla gronsaker "ratt". Vikten av att odla olika gronsaker i samma jord, att bygga enkelt staket runt som haller korna borta etc. Familjerna far guidning och man besoker deras tradgardar under en 6 manaders period.

I eftermiddags var vi i centrum av Margate med de yngsta barnen. En annan volontar har har fatt pengar fran sin forsamling hemma och ville darfor bjuda ut barnen pa resturang och jag fick folja med. Barnen ar sa sota! Ni skulle ha sett deras ansikten nar de eter maten fick varsin leksak och varsin ballong. Efter maten gick vi ner pa stranden och kande pa vattnet. Det var en rolig upplevelse att se barnen utanfor POR. Nu har vi helgen ledigt och imorgon ska vi, volontarerna tillsammans med afrikanska ungdomar ner till stranden och spela volleyboll. Jag ser fram emot att lara kanna de lokala ungdomarna! Pa sondag ar det gudtjanst pa morgonen och nagon grillfest pa kvallen! 

Dags for fredagsmys har i volontarhuset! Ta hand om er och om varandra! 
(lite info, jag har inte mitt svenska nummer langre och mitt nya skriver jag inte har!) 

Tills vi hors igen
Love M.

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0