Fullt ös

Allt går i ett, det händer saker hela tiden och vi hinner knappt andas. Men det är kul! Det har varit julafton, juldagen med outreach och idag bröllop och snart anländer mina föräldrar! Vart ska jag börja?

Julafton. Vi inledde dagen med en stor frukost där vi hade fruktsallad, scones, pepparkakor och skumtomtar, detta avnjöts framför det sista avsnittet av Sunes jul. Vid halv ett åkte vi iväg till familjen Woodhouse (de som startat POR) där vi firade svensk jul. Julkänslan infann sig när vi åt svensk mat, tittade på kalle och öppnade paket. Vi är så tacksamma för att vi fick fira tillsammans och till slut ändå få lite julkänsla. På kvällen samlades vi alla volontärer plus besök för att fortsätta fira med julgodis med allt vad det innebär. Vi bytte paket och hade en mysig kväll!! God Jul på er vänner!

Juldagen. Började med jobb 06.00-08.00, därefter frukost och kyrkan med barnen. Här i Sydafrika firas julen den 25 så idag var den stora dagen. Därefter åkte vi till en by, Kwa Nositha för att göra en outreach. Våra, volontärernas församlingar har tillsammans samlat in pengar till detta och vi är så tacksamma för allt vi fått in. Alla pengar gjorde det möjligt för oss att köpa 500 julklappar till barn i Nositha. Det blev en härlig stund, och det blev så mycket mer än att bara dela ut. Vi sjöng tillsammans, på Zulu, de pratades om den största gåvan vi fått, nämligen Jesus. De blev även några framträdanden i sång och dans. Man kan säga att det var så organiserat det någonsin kan bli här i Afrika vilket vi alla var glada för! Efter detta åkte  vi tillbaka till POR där vi åt jullunch med barnen och senare fick de öppna paket och vi dansade tillsammans runt granen. De ger sån glädje och jag tycker så mycket om dem!!

Annandag jul. Idag stod Bröllop på schemat. En auntie, en jobbarkompis, Zilungile skulle gifta sig. Vi var laddade och vi ville vara i tid. (som alla svenskar!!) Men, vi är som sagt i Afrika, så även om vi var där i tid så fick vi vänta i två timmar på brudparet, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Jätte kul att få uppleva ett afrikanskt bröllop med afrikanska toner och härlig dans. Vi hälsades välkomna som "de vita" och fick en applåd. Många av de andra i personalen var där och de drog upp oss i mittgången på dans i omgångar. Galna med så roliga. Så vacker hon var Zilungile! Wow!! Vi lämnade dock bröllopet efter maten då vi insåg att detta kommer aldrig att ta slut. Vi, jag, Rebecka, Kristin och Kristins syster Lisa åkte till Lepard rock för att njuta av utsikt och ta lite bilder. En go stund med skratt!

Nu sitter jag och väntar på min familj som sitter i en bil några mil ifrån mig. Det är snart fem månader sedan jag såg dem sist jag ser fram emot deras besök!!! Det blir en lugn kväll där vi bara umgås, och inatt ska de sova här hos mig på POR.

Allt gott vänner. Det kommer även lite bilder från dagen!
Tills vi hörs igen
Love M.


Kommentarer
Moster

Läser inte detta förrän 28:e så jag hoppas att hela familjen Fast nu är samlad och att ni har det gott tillsammans. Här är det riktig jul på "västkustvis" Snö, tö, frost, ösregn...Just nu packar Hannes inför resa till nyårslägret i Lima imorgon. Ha det skönt tillsammans hela familjen!

Kram Karin & co

2009-12-27 @ 20:10:54


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0